Tā kā man ne viens vien cilvēks jau ir prasījis sniegt vairāk informācijas par manu velosipēdu, nolēmu izveidot šo apskata rakstu, kurā izstāstīšu sīkāk par Cube Stereo One22 HPC EX 29 un manu pieredzi braucot ar to.

Raksta pirmajā daļā būs aprakstīta publiski pieejama informācija par CUBE ONE22 Ex raksturlielumiem, ģeometriju un komponentēm. Otrajā daļā pastāstīšu par savu personīgo pieredzi ar šo velosipēdu.

Dizains un ģeometrija

cube-one22-amortizacija-prieksa_vk.webp

Stereo ONE22 ir aprīkots ar četru savienojuma punktu amortizācijas veidu (Horst-link). Priekšā tam ir 130mm, bet aizmugurē 120mm amortizators.

Rāmis ir ražots lielākoties no oglekļa šķiedras – aizmugurējais trijstūris ir ražots no alumīnija, kas ļauj šo velosipēdu iegādāties par zemāku cenu, nekā citus līdzīga līmeņa un aprīkojuma braucamos.

Šis velosipēds, manuprāt, izskatās lieliski – sākot ar riepām, kam sānu sienas ir nokrāsotas, beidzot ar iekšpus rāmja izvadītajām trosēm. Protams, ka lielāko akcentu šī velosipēda izskatā sniedz amortizatori un dropper-post, kas ir pārklāti ar kompānijai Fox raksturīgo Kashima-coat.

Stereo ONE22 reach ir par 10 – 15mm īsāks nekā citiem trail velosipēdiem, piemēram – Specialized Stumpjumper (450/455mm), kā arī riteņu bāze ir īsāka par 1 – 3 cm. Head tube (caurule, kurā tiek nofiksēta velosipēda dakša) ir stāvāka par vienu vai 0,5 grādiem, bet sēdekļa caurule – par diviem grādiem platāka.

Tā kā visi pārējie rādītāji ir vienādi vai ļoti līdzīgi ar citiem velosipēdiem, tas nozīmē to, ka braucot ar šo velosipēdu, tā vadītājs būs pozicionēts nedaudz augstāk un uz priekšu, nekā tad, ja brauktu kaut vai ar jau pieminēto Stumpjumper.

Šāda pozīcija nodrošina efektīvāku stūrēšanu, bet vienlaicīgi tas nozīmē nedaudz mazāku tā stabilitāti, salīdzinot ar citiem trail velosipēdiem.

Labā ziņa - šī velosipēda aprīkojums ir tāds, ar kādu parasti ir aprīkoti velosipēdi, kas maksā pat divas reizes dārgāk.

cube-one22-geometry_vk.webp

Visus ģeometrijas datus un izmērus iesaku apskatīt ražotāja oficiālajā mājas lapā.

Aprīkojums

shimano-xt-sistema_vk.webp

Ja vien tu neesi elektriskās ātrumu sistēmas piekritējs, Stereo ONE22 EX 29 piedāvā tādu transmisiju, kuru tu diez vai steigsies uzlabot.

Šis velosipēds ir aprīkots ar ne tikai Shimano XT ātrumu sistēmu (ja neskaita SLX kaseti, kas ir par 60 gramiem smagāka nekā XT kasete), bet arī spēcīgām XT bremzēm. Priekšā tam ir 4 virzuļu (4 piston) bremzes, kas uzstādītas uz 203mm liela rotora, bet aizmugurē – 2 virzuļu bremzes un 180mm rotors.

Priekšējo amortizāciju nodrošina Fox 34 Float Factory FIT GRIP2 dakša. GRIP2 amortizators, ar kuru ir aprīkots ONE22, ļauj veikt liela un zema ātruma pielāgojumus gan kompresijai, gan atlēcienam (rebound). Ja vēlies uzzināt vairāk ne tikai par Fox, bet arī par RockShox amortizācijas dakšām, iesaku izlasīt šo rakstu.

cube-one22-rear-shock_vk.webp

Aizmugurē šim velosipēdam ir Float X Factory amortizators, un tam var regulēt zema ātruma atlēcienu un kompresiju, kā arī amortizatoru var viegli nobloķēt, pagriežot sviru.

Ņemot vērā šī velosipēda cenu, rati, ar kuriem šis braucamais ir aprīkots, arī ir ļoti labi. Vācu zīmols Newmen varbūt nav tik plaši pazīstams, bet 28 spieķu, 30mm alumīnija SL A30 ratiem, kuri ir uzstādīti uz ONE22, ir ļoti laba reputācija. Daudzi braucēji saka, ka tie ir tikpat izturīgi, cik enduro rati, kā arī tiem ir salīdzinoši neliels svars – 1780 grami.

Uz Newmen ratiem ir uzstādītas Maxxis Minion riepas – priekšā 2,5 collu DHF, aizmugurē – 2,4 collu DHR II. Šīs ir vieglākā Minion versiju riepa – MaxxTerra, kā arī tām ir EXO sānu sienu aizsardzība.

Kā pēdējās no aprīkojuma komponentēm vēlos pieminēt Praxis Girder karbona klaņus, Fox Transfer Factory dropperi un Newmen alumīnija stūres iznesumu un stūri.

Oficiāli tiek ziņots, ka velosipēds bez pedāļiem sver 13,5 kilogramus, bet mēs to vēlāk nosvērsim, lai pārliecinātos, vai tā ir patiesība.

ONE22 ir pieejami vairākās versijās – piemēram, HPC TM 29 ir sākuma līmeņa ONE22 velosipēds un tam ir SRAM GX/NX konfigurācija. Visdārgākā, SLT versija ir par 1,6 kg vieglāka, bet es uzskatu, ka tas nebūs tik labs velosipēds dažādiem braukšanas veidiem kā EX versija, jo tam ir nedaudz vienkāršāka Fox 34 FIT4 dakša, kā arī sliktāka riepu saķere (Maxxis Rekon XC).

Vērsim pie ragiem

Esam beiguši ar “oficiālo” apskata daļu, tagad nedaudz vairāk pastāstīšu par personīgo pieredzi. Kopš augusta ar šo velosipēdu neesmu braucis tik daudz (kopā apmēram 1000 kilometri), bet tam ir vairāki iemesli – nav iegādāta rāmja aizsardzība, tāpēc centos mazāk braukt pa granti, kā arī apmēram pirms mēneša uz ceļiem sāka bērt sāli.

Kāpēc es iegādājos Cube Stereo ONE22 EX 29?

Šis nav mans vienīgais velosipēds. Kā riktīgam veloatkarīgajam pienākas, ONE22 aizvietoja manu veco, arī Cube, Stereo 120 Race (bilžu un problēmu kolāža zemāk). Veco “kubu” nopirku Evelostore 2020. gada pavasarī par 2200 eiro.

cube-stereo-race-120-apskats_vk.webp

Toreiz pasūtīju M izmēra rāmi, kam vajadzētu būt pietiekoši priekš manas iekškājas garuma un 183 cm auguma (vismaz spriežot pēc ražotāja mājas lapas izmēru tabulas). Kaut arī velosipēds ir braucams, jutu, ka tas ir nedaudz par mazu. Tomēr ar šo dampi ir veiksmīgi nobraukti ~4000 kilometri, kā arī izmesti 500+ eiro remontos un apkopēs.

Ķēde bija jāmaina katru reizi, kad vedu velosipēdu uz apkopi (reizi 2 – 3 mēnešos), jo tā bija maksimāli nostiepta. Neskaitot tādus sīkumus, vienu reizi salūza thru-axle, pārsitu aizmugurējo ratu un pēc 2 – 3 gadiem aktīvas tā izmantošanas, dropperis sāka nedaudz niķoties.

Kā pēdējais piliens pirms ONE22 iegādes bija tas, ka priekšējais amortizators sāka izdot dīvainus klikšķus, kad tas saspiežas. Servisā amortizatoru izjauca, nekādas problēmas nekonstatēja, salika atpakaļ – dīvainie klikšķi vēl aizvien bija dzirdami. Papildus tam Velo Park servisa īpašnieks pamanīja, ka aizmugurējās amortizācijas sistēmas savienojuma skrūve ir noplīsusi, kaut arī tā turējās vietā.

cannondale-jekyll-1_vk.webp

Sapratu, ka šo velo būs jāatstāj kā “ziemsiti” un ir jāpērk jauns, jaudīgāks un labāk aprīkots velo, ar kuru braukšu velosezonas laikā. Tā kā vecais vairs nebija braucams un amortizācijas sistēmas skrūve ir ilgi jāgaida (jo jāsūta no Cube), uzreiz sāku izskatīt jauna velosipēda variantus. Jau biju samierinājies, ka šosezon vairs nebraukšu – iekrāšu naudu un pavasarī nopirkšu šo skaisto Cannondale Jekyll 1 velosipēdu.

Pēkšņi, skenējot Latvijas velosipēdu interneta veikalus, uzdūros šim fantastiskajam Fans.lv piedāvājumam iegādāties ONE22 EX par aptuveni 3300 EUR. Vēl jo vairāk iepriecināja fakts, ka ir pieejams L rāmja izmērs. Nākošajā dienā pārdevu zelta iekrājumus un ar priecīgu prātu devos uz Fans Garozes veikalu.

Kur un kā es nopirku savu jauno ONE22?

Kā jau minēju, velosipēdu nopirku Fans.lv veikalā, kas atrodas Garozes ielā, Rīgā. Braucamais bija uz vietas, un pie reizes piepirku klāt pedāļus, aizmugurējo lampiņu un aizsardzību aizmugurējam trijstūrim.

Tā kā dropperis bija uzstādīts krietni par augstu, nekā man vajag, Fans darbinieki piedāvāja to uzreiz noregulēt nedaudz zemāk, kaut arī brīdināja, ka, iespējams, droppera trose, kas ir izvadīta iekšpus rāmja, var izlekt no savas fiksācijas vietas. Protams, ka tā arī notika, bet neko darīt, ar troses apvalka sitienu skaņu pie katras mazākās bedres braucu atpakaļ uz Jūrmalu.

cube-one22-dropper_vk.webp

Tāpat Fans darbinieki noregulēja amortizatoru spiedienu manam svaram. Īsāk sakot – darbinieki ir lieliski un atsaucīgi, neko sliktu nevaru par viņiem pateikt!

Kaut arī veikalā biju notestējis un izbraucis ar velosipēdu nelielu apli, tikai atpakaļceļā pamanīju, ka uz augstākajiem (vieglākajiem) ātrumiem ķēde dīvaini klakšķ. Neaizbraucot līdz mājām, uzreiz devos uz servisu, kura darbiniekiem es uzticos (jau minētais Velo Park).

Servisā pateica, ka velosipēds ir ļoti labs, bet uz ķēdi gan ir ietaupījuši – tagad precīzi vairs neatceros, bet tā laikam nebija pat Shimano SLX ķēde. Noņēma pāris liekos posmus, pieregulēja ātrumus un problēma praktiski pazuda. Pilnībā nesanāca novērst šo problēmu, bet pabraucot kādu laiku tā pilnībā izzuda. Pieļauju, ka ķēde ar laiku noslīpējās un pielāgojās kasetei.

ONE22 komponenšu kvalitāte un darbība

Komponentes, ar kādām ONE22 ir aprīkots, ir tik tiešām augstas, ja ne augstākās kvalitātes. Pirms iegādājos šo velosipēdu, pārbaudīju, cik katra no velosipēda komponentēm maksā atsevišķi – neskaitot rāmi un visādus sīkumus kā, piemēram, sēdekļa caurules savilcēju u.c., kopējā komponenšu summa bija lielāka nekā velosipēda cena bez atlaides.

No vienas puses tas ir loģiski, jo ražotājs visas šis komponentes var iegādāties ar ievērojamām atlaidēm (tā saucamās OEM komponentes). Ja kā patērētājs vēlies iegādāties amortizācijas dakšu, ar ko aprīkots šis velosipēds, vajadzēs šķirties no 1400 eiro.

Pieskaitām klāt aizmugurējo amortizatoru, kura cena ir 800 eiro un tikai amortizācija izmaksās divas trešdaļas no velosipēda cenas ar atlaidi.

Ja esi lasījis rakstu par RockShox un Fox amortizatoru salīdzinājumu, tad laikam jau zini, ka Fox Factory amortizatori ir augstākā līmeņa amortizatori, kas ir pieejami kompānijas klāstā.

Arī Shimano XT ātrumu sistēma ir viena no top līmeņa Shimano kalnu velosipēdu transmisijām – vēl augstāk ir tikai XTR. Daudzi velobraucēji saka, ka vienīgā jūtamā atšķirība starp XT un XTR ir sistēmas kopējais svars. XTR ir vieglāks par XT, bet attiecīgi arī maksā vairāk.

Vēl viena lieta, kas man ļoti patīk Shimano XT ātrumu sistēmā (kaut arī tā pati funkcija bija pieejama arī mana vecā Cube SLX sistēmai), ir tas, ka ar vienu ātrumu sviras kustību var pārslēgt vairākus ātrumus vienlaicīgi (ja pārslēgt no lielāka uz mazāku ātrumu).

Arī visas pārējās komponentes, piemēram – stūre, klaņi, stūres iznesums, dropperis un citi strādā lieliski un var just, ka tie ir ražoti no augstas kvalitātes materiāliem.

Vienīgais, kas man tiešām nepatīk, ir Maxxis riepas, bet tas ir ļoti subjektīvs viedoklis. Salīdzinot ar Schwalbe Nobby Nic riepām, šīs Maxxis diezgan bieži saslīd peļķēs vai dubļos, kur Nobby Nic nesaslīdētu. No otras puses – braucot ar Nobby Nic pa asfaltu, ļoti stipri jutu rites pretestību.

Cube Stereo ONE22 EX 29 izskats

cubestereo_vk_vk.webp

Velosipēds izskatās tiešām lieliski. Un tas nav tikai subjektīvs viedoklis – pat manai sievai tas velo patīk (kaut arī par cenu viņa nošausminājās, jo, pēc viņas domām, jebkurš velo virs 800 eiro ir dārgs).

Neskaitot augstākminēto, vienu reizi piestāju pie Dukāta (labāko un garšīgāko konditorejas un kulinārijas izstrādājumu tirdzniecības vieta Jūrmalā) un atstāju velosipēdu ārpusē (to lieliski var redzēt no veikala iekšpuses, tāpēc nebaidījos, ka kāds to nozags). Iznākot ārā no veikala, kāda sieviete skatījās uz velosipēdu un ieraugot mani, pateica “ļoti smuks”. Pēc kāda laika piebilda – “ne jūs, bet velosipēds” :(.

Neko darīt - pats smuks laikam neesmu, bet vismaz velosipēds ir tāds. Melnā, matētā karbona krāsa kombinācijā ar Kashima pārklājuma amortizācijas un droppera elementiem izskatās fantastiski. Man šķiet, ka odziņa visam izskatam ir velosipēda riepu sānu sienas krāsojums, kas arī sapas ar Kashima pārklājuma elementiem.

Varbūt bildēs to nevar pamanīt, bet ONE22 melnajai krāsai pa virsu ir zila toņa pārklājums, kas superīgi laistās saules staros.

Velosipēda svars

Laiks šo brīnumu nosvērt! Fans.lv mājas lapā norādītais velosipēda svars bez pedāļiem ir 13,3 kilogrami, bet pieļauju, ka tas ir mazākā rāmja modelim, jo Cube mājas lapā atradu informāciju, ka svars manam (L) izmēram ir 13,5 kilogrami.

cube-one22-weight_vk.webp

Kad es nosvēru velosipēdu, tā svars kopā ar pedāļiem, priekšējo dubļu sargu un lampu stiprinājumiem bija precīzi 14,2 kilogrami. Tā kā mani pedāļi sver 470 gramus, lampu turētāji kopā ap 100 gramiem un priekšējais dubļu sargs ap 20 gramiem, sanāk, ka pilnībā aprīkots L izmēra velosipēds sver 13610 gramus jeb aptuveni 13,6 kilogramus.

Jāpiebilst, ka šāds svars ir ļoti labs pilnas amortizācijas velosipēdiem, kaut arī ir pieejami arī vieglāki. Tā pati ONE22 SLT versija sver aptuveni 12 kilogramus, bet esmu redzējis arī Orbea fullīšus, kur, kā ražotājs sola, kopējais sistēmas svars ir tikai 11 kilogrami.

Parasti full suspension velosipēdu svars ir ap 15 kilogramiem, bet var sastapt arī smagākus. Lūdzu, tikai nepadomājiet, ka smagāks velosipēds vienmēr būs sliktāks. Parasti smagāki velosipēdi ir domāti citām disciplīnām, piemēram, Cannondale enduro velosipēds, ko vēlējos iegādāties sākotnēji, sver virs 16 kilogramiem. Svars šim velosipēdam ir lielāks, jo tā rāmis un citas detaļas ir biezākas, ražots no smagāka, izturīgāka materiāla, kas ir ļoti svarīgi enduro disciplīnās.

Braukšana ar ONE22 un tā vadāmība

Cube šos velosipēdus apraksta kā stabilus pat tad, kad brauksi pa stipriem nelīdzenumiem, un es nevaru nepiekrist šim apgalvojumam. Esmu mēģinājis izbraukt ar Scott, Orbea, Norco un pat Decathlon piedāvāto Rockrider pilnas amortizācijas velosipēdu.

Ar Rockrider nevēlos salīdzināt, jo uzskatu to par sākuma līmeņa full-suspension jebkādā iespējamā kategorijā, bet Cube, manuprāt, ir stabilāks nobraucienos nekā Scott vai Orbea. Varbūt tāpēc, ka Orbea velosipēds bija vieglāks, bet Scott tomēr bija smagāks par Cube - tas sver 14+ kilogramus. Testētais Norco modelis ir diezgan smags un tas likās tikpat stabils, kā Cube.

  • Nobraucieni – stabils, plūdens, amortizācija labi “apēd” visus nelīdzenumus;

  • Augšupceļi – pārsteidzoši labs “kāpējs”, noteikti labāks nekā mans vecais Cube (15kg) vai jebkurš cits fullītis, ar kuru esmu braucis;

  • Līdzens ceļs – ar šīm riepām ir neliela pretestība braucot pa asfaltētiem ceļiem, bet, ja tas ļoti traucē, var samainīt riepas. Es nejūtu pretestību, kad jau esmu uzņēmis ātrumu un man to vajag tikai uzturēt. Iebraucot mežā, velosipēds ripo ļoti labi. Sajūtas ir krietni labākas, nekā braucot pa asfaltētiem ceļiem, bet atkārtošos vēlreiz – viss ir atkarīgs no riepām.

Nevaru neko ekstraordināru pastāstīt par šī velosipēda vadāmību, jo arī citi 29 collu ratu velosipēdi, ar kuriem esmu braucis, ir tikpat labi kontrolējami kā Cube ONE22. Vienīgais, kas tiešām ir atšķirīgs ir tas, ka pat lielā ātrumā braucot pāri sakņu masīvam gan šis, gan mans vecais Cube velosipēds ir ļoti stabils un nezaudē saķeri ar virsmu.

Ja pašreiz tu brauc ar hardtail (tikai priekšējās amortizācijas) velosipēdu, atšķirība būs ļoti liela. Pilnas amortizācijas velosipēdi visus nelīdzenumus pārbrauc daudz plūdenāk, sniedzot lielāku drošības sajūtu un ļaujot veikt salīdzinoši asus pagriezienus pat tad, kad to neuzdrošinātos darīt ar hardtail velosipēdu.

Uzskatu, ka šis velosipēds ir zelta vidusceļš, ja vēlies ar to pārvietoties ikdienā uz/no darba pa asfaltētiem ceļiem, bet brīvdienas vēlies kārtīgi patrakot kalnos un mežos. Es personīgi dodu priekšroku kāpu zonai Jūrmalā – ir iespējams izbraukt no Jaunķemeriem līdz Lielupei pa salīdzinoši tehniskām takām, ja neskaitīt Majorus, kur kāpu zona ir apbūvēta. Šajā posmā ir pietiekoši daudz augšupceļu, nobraucienu, kā arī daudz tehnisku sektoru.

Veiktie un plānotie uzlabojumi

Ja plāno iegādāties šo velosipēdu, tad vienlaicīgi nopērc arī atbilstošu rāmja aizsardzību. Noteikti ir nepieciešama aizmugurējā trijstūra apakšējās caurules aizsardzība ķēdes pusē, kā arī rāmja apakšējās caurules aizsardzība.

Pēc 1000 nobrauktiem kilometriem bez rāmja apakšējās caurules aizsardzības, manam ONE22 jau ir pāris švīkas.

Noteikti iesaku uzstādīt arī priekšējo dubļu sargu, savādāk priekšējā riepa sejā un acīs metīs netīrumus. Man nepatīk aizmugurējie dubļu sargi, tāpēc to neplānoju izmantot, bet, ja nevēlies, lai tava pakaļa paliktu slapja minūtes laikā lietainos laikapstākļos, iesaku uzstādīt arī to.

verschleiss-set-shimano-deorext-12-fach-kassette-kette-1031029_vk.webp

Plānoju uzlabot tikai vienu lietu – par izdevīgu cenu iepriekšējā nedēļā pasūtīju Shimano XT “wear and tear” komplektu, kurā ietilpst kasete un ķēde.

Kaut arī esošā kasete un ķēde ir labā stāvoklī arī pēc nobrauktajiem 1000 km, es morāli nevaru pieņemt to, ka visa ātrumu sistēma, izņemot kaseti un ķēdi nav XT līmeņa.

Kopvērtējums

Ja vērtēt pēc cenas un komponenšu līmeņa attiecības, tad Cube Stereo ONE22 HPC EX 29 ir viens no labākajiem velosipēdiem, kas ir pieejams tirgū. Reti kurš velosipēds spēs sniegt lielāku braukšanas baudu par tādu cenu.

Arī svara ziņā šis velosipēds ir labā pozīcijā – reti kurš velosipēds, kas ir lētāks par 4500 eiro, būs vieglāks.

Ja vērtēt pēc velosipēda ģeometrijas, uzskatu, ka šis velosipēds ir ideāls balansētai braukšanai. Sēžot uz velosipēda, ķermeņa pozīcija nav ne pārāk sportiska, ne ideāli komfortabla. Tieši tāpēc šis velosipēds derēs lielākajai daļai velobraucēju.

  • Cena – 10/10

  • Ātrumu sistēma – 8/10

  • Amortizācija – 8,5/10

  • Rati – 8/10

  • Ģeometrija – 7,5/10

  • Bremžu sistēma – 8,5/10

Kopvērtējums – 8,4 no 10.

Šis ir tiešām augsts novērtējums – ir pieejami labāk aprīkoti velosipēdi, ar kuriem arī braukt ir patīkamāk, bet tie maksās vismaz 6000 eiro.