Velosipēda ķivere ir jebkura braucēja neatņemams aksesuārs, neatkarīgi no tā, uz kurieni viņš dodas. Likumdošana atļauj neizmantot velosipēda ķiveri, tāpēc daudzi brauc bez tām. Mēs noteikti neiesakām braukt bez velosipēda ķiveres. Tās izvēle var radīt daudz jautājumu, jo ķiveru veidu ir tikpat daudz, cik velosipēdu veidu.

Drošības standarti

Velosipēda ķiveres konstrukcija ir ļoti vienkārša – ārējā kārta no tievas plastmasas, kas nosedz putuplasta cepuri, kaudze ar ventilācijas atverēm, izmēra regulēšanas un fiksācijas sprādzes.

Viss ir sarežģītāk, ja iedziļināties ražotāju darba jēgā, jo no projekta līdz gatavam produktam var paiet līdz pat diviem gadiem! Šajā laikā tiek izstrādāta skice, dizains, materiālu izvēle, tiek vērtēta ķiveres izturība, veikti dažādi testi, sertifikācija, starptautisko prasību izpilde. Kad visi soļi ir izieti, tikai tad produkts var tikt pārdots visās valstīs.

Drošības prasībās ir pieļaujami ārējie elementi, kas drīkst izvirzīties ne vairāk par 5mm un tiem ir jābūt no amortizējoša materiāla; ķiveres fiksācijai ir jābūt drošai; jāiztur paši sliktākie laikapstākļi; efektīvi jātiek galā ar trieciena enerģiju kritiena laikā u.t.t.

Kā darbojas ķivere?

Visiem ir skaidrs, ka velosipēda ķivere ir radīta, lai aizsargātu galvu kritiena laikā.

Ķiverei ir jākompensē trieciena enerģija un jāizplata tā pa maksimālu ķiveres laukumu.

Enerģijas kompensēšanas funkciju veic putuplasts – tas saspiežas un drūp, savukārt enerģijas izplatīšanu nodrošina īpaša putuplasta forma.

Virs putuplasta ir cietas plastmasas kārta, kas viegli slīd pa ceļa virsmu, tādā veidā novēršot nevēlamu slodzi kaklam, kā arī neļauj putuplastam ātri noberzties, jo pēc slīdēšanas var sekot trieciens. Apvalks ļauj ķiverei ilgāk palikt veselai, pat tādā gadījumā, ja putuplasts ir jau ieplaisājis.

Dažu dārgāku ķiveru ārējā kārta tiek ražota no oglekļa šķiedras, kas palielina tās izturību un samazina svaru. Ķiveres izturībai nevajag būt pārāk zemai - lai tā neplīst pašā atbildīgākajā brīdī. Tā nedrīkst būt arī pārāk liela, lai neradītu liekas traumas.

Ķiveres pēdējā kārta, kas ir no moskītveida sieta un auduma rada komforta sajūtu.

velosipeda-kivere-pirma_vk.webp

Kā saprast, ka ķivere pareizi pieguļ galvai?

Velosipēda ķivere lieliski der un pieguļ galvai tad, ja tā paliek uz galvas tad, kad ir atvērta fiksācijas sprādze un jūsu galva ir noliekta uz leju. Pielaikojot ķiveri iesakām uzvilkt arī saulesbrilles, lai pārliecinātos, ka viens otram netraucēs.

Velosipēda ķiveres izmēri

Lai saprastu, kāds izmērs velosipēda ķiveres izmērs ir nepieciešams, pilnībā pietiks nomērīt galvas apmēru virs ausīm un 1-2 cm virs uzacīm. Iegūtais rezultāts ir ķiveres izmērs. Daudzi ražotāju burtu indeksu papildina ar skaitliskiem mērījumiem.

Sprādze (fiksācijas sistēma)

Ausu apvidū siksniņai ir jābūt V-veida formā un tai jāpieguļ galvai no abām auss pusēm. Velosipēda ķivere būs pareizi nofiksēta, ja varēsiet ievietot divus pirkstus starp siksnu un zodu.

Vērts zināt

Velosipēda ķivere ir vienreizējs aksesuārs. Ja nokļuvāt avārijā un ķivere uzņēma triecienu – tā ir jāmaina, jo otro reizi tā vairs neglābs. Putuplasta struktūra tiek bojāta un rodas plaisas, kuras nepamanīsiet ar neapbruņotu aci.

Dažas kompānijas iesaka mainīt ķiveri pēc noteika laika posma, neatkarīgi no tā, vai iekļuvāt CSN vai nē. Iemesls tam ir materiālu novecošanās, kā arī velosipēda ķiveres ekspluatācija var būt neuzmanīga. Ķiveri var bojāt kaut vai to nometot uz zemes.

Ja velosipēda ķiveres fiksācijas siksniņas regulēšana ir nolietota vai arī putuplastā ir daudz buktes - vajadzētu aizdomāties par šī aksesuāra nomaiņu.

Velosipēda ķiveru iedalījums

Šosejas velosipēda ķivere

sosejas-velosipeda-kivere_vk.webp

Šosejas ķiveres ļoti atšķirās no MTB ķiverēm, jo lielākā daļa galvas traumas CSN gadījumā tiek saņemtas priekšdaļā. Papildus aizsardzība aizmugurē nav nepieciešama un ražotāji vairāk uzmanības pievērš ķiveres priekšējai un sānu daļas triecienizturībai.

Tā kā šosejas velobraukšanā viss ir koncentrēts uz maksimālu efektivitāti un aerodinamiku, arī ķiveres tam tiek pielāgotas. Tām ir labāka aerodinamika, mazāk atveres, un, protams, tās ir krietni vieglākas par MTB ķiverēm.

Dažiem modeļiem vispār nav priekšējās atveres, kas uzlabo aerodinamiku un dod noteiktas priekšrocības īsu distanču sacensībās – garākās distancēs gan būs par karstu. Šosejas ķiverēm nav naga, kas aizsargā acis pret saules stariem – tas ir aerodinamikas dēļ, kā arī tā neesamība palielina redzeslauku.

Cross country (XC) velosipēda ķivere

xc-kivere_vk.webp

Cross country MTB ķiverēm ir noņemams nags – tas var aizsargāt no saules stariem, lietus pilieniem vai arī kukaiņiem. Ķiveres forma ir vairāk izstiepta, nekā šosejas modeļiem. Tādā veidā tiek palielināta aerodinamika gadījumā, ja uz velosipēda sēžat taisni.

Ķiveres ir projektētas vidēja ātruma braukšanai – tās derēs XC sacensībām, treniņiem, braucot pa šoseju un velotūrismam.

Enduro, Trial velosipēda ķivere

enduro-trial-kivere_vk.webp

Šīs velosipēdu ķiveres ir projektētas tā, lai būtu gatavas uzņemt triecienus no visām pusēm – deniņu un pakauša daļa ir vairāk nosegtas nekā parastai MTB ķiverei. Ekstrēmākām MTB disciplīnām tiek izmantotas full-face ķiveres, kas pilnībā nosedz galvu, tajā skaitā arī seju.

Braukšanai pa šoseju šādas ķiveres nederēs, jo tām ir specifiskas ventilācijas atveres – braucot ar 50km/h ātrumu vējš tajās sāks svilpt.

Downhill velosipēda ķivere

downhill-kivere_vk.webp

Nosedz visu galvu, ir diezgan smagas un absolūti nederēs jebkam citam, izņemot pašu downhill. Ierobežots redzeslauks, kā arī ventilācija, toties aizsargās galvu gandrīz tāpat kā motocikla ķivere.

Triatlona velosipēda ķivere

triatlona-kivere_vk.webp

Ja vēlaties izjust diskomfortu visos tā paveidos, tad vajag apsēsties uz triatlona velosipēda un nopirkt šādu ķiveri. Šajā gadījumā viss ir veidots priekš efektivitātes un aerodinamikas – vēl vairāk, nekā šosejas ķiverēm.

Tādu velosipēda ķiveri nesajauksiet ar citu veidu ķiverēm, jo tai nav ventilācijas atveru, tā bieži tiek aprīkota ar stiklu priekšpusē un tā atgādina ūdens pilienu. Lai pilnībā izmantotu ķiveres priekšrocības, galva ir jātur noteiktā pozīcijā, bet galvas pagriešana var ietekmēt sacensību rezultātu, jo ķiveres garā aste aizmugurē radīs pretestību.

BMX velosipēda ķivere

bmx-kivere_vk.webp

BMX ķiveres tiek sauktas arī par katliņiem – tām ir ventilācijas atveres, bet to nav daudz. BMX sacensībās tiek izmantotas augstākminētās full-face ķiveres.

BMX ķiveres ir diezgan līdzīgas tām, kuras izmanto skeitbordisti, kā arī to uzbūve ir diezgan vienkārša.

Bērnu velosipēda ķivere

bernu-kivere_vk.webp

Šajā gadījumā noteikti nevajag pirkt ķiveri par lielu ar domu, ka bērns paaugsies – tā nebūs efektīva kritiena laikā, jo platība, kurā tā pieskarās galvai nebūs pietiekoša. Iesakām pirkt ķiveres attiecīgi bērna augšanai, jo tās, galu galā, nav tik dārgas.

Svarīgi ir sekot līdzi tam, lai bērns ķiveri izmanto tikai braucot ar velosipēdu, skeitbordu, skrituļslidām u.c. Piemēram, nedrīkst, lai bērns valkā ķiveri spēlējoties ārā, jo tā var aizķerties aiz koku zariem, spēļlaukuma elementiem u.t.t.

Ja esat nolēmis iegādāties velosipēda ķiveri, tās varēsiet atrast praktiski jebkurā velosipēdu veikalā, kā arī interneta veikalos. Diezgan plašu ķiveru klāstu piedāvā Evelostore.