Pilnas amortizācijas (full suspension) vai hardtail velosipēds - šis ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas ir jāizvērtē jauna kalnu velosipēda iegādē. Šajā rakstā salīdzināsim abus velosipēdu tipus - to priekšrocības, nepilnības un izmantošanu režīmā trail - pilsēta.
Vēl viens mūžīgs strīds, kas fundamentāli ir līdzīgs diskusijām par to, kā radās dzīvība uz zemes, ir strīds starp hardtail un pilnas amortizācijas (full suspension) piekritējiem. Tiem, kas vēlas vairāk uzzināt par kalnu velosipēdu tipiem un to distancēm - varat to lasīt šajā rakstā.
Īsi par to, kas ir pilnas amortizācijas velosipēds - tas ir pats pilnīgākais velosipēda tips no konstrukcijas skatu punkta. Hardtail ir velosipēds ar amortizētu dakšu, bet full suspension velosipēdam ir amortizācija gan priekšdaļā, gan aizmugurē.
Neskaitot velosipēdu atšķirību cenā, svarā un kopējā “krutuma” līmenī, abiem velosipēdu tipiem ir principiāla atšķirība to uzvedībā uz šosejas un vispār braukšanas laikā. Pie tam, šī atšķirība ir jūtama un tas stipri ietekmē velosipēda izmantošanu profesionālā līmenī.
Velosipēda tipa izvēlē jāizvērtē braukšanas stils, distances attālums, kopējais uzstādāmā aprīkojuma līmenis un paša velosipēda kvalitāte.
Daudzi velosipēdisti apgalvo, ka nav nekā labāka, kā visparastākais hardtail velosipēds. Tajā ir daļa taisnības - tik tiešām, uz līdzenas virsmas hardtail velosipēdi uzvedīsies daudz pārliecinošāk. Bet ko darīt, ja zem riteņiem parādās nelīdzenumi?
Šajā rakstā es centos īsi aprakstīt savus personīgos iespaidus, kad pārgāju no hardtail uz full suspension velosipēdu. Ņemot vērā pieredzi no sarunām ar citiem velosipēdistiem, uzreiz vēlos piebilst to, ka mūsdienīgi full suspension velosipēdi un tie, ko ražoja 2000. gados, drastiski atšķiras.
Par braukšanas stilu un full suspension - hardtail velosipēdu darbības īpašībām
Loģiski, ka primārajam faktoram pilnas amortizācijas vai hardtail velosipēda izvēlē jābūt braukšanas stilam. Piemēram, BMX disciplīnā vispār nav ko meklēt ar kalnu velosipēdu. Nenovērsīsimies no raksta tēmas un turpināsim runāt par kalnu velosipēda izmantošanu pilsētas-enduro apstākļos. Tāpat apskatīsim to, kā velosipēds uzvedas braucot kalnā vai no tā.
Idejiski Hardtail velosipēda pedāļiem vajadzētu mīties vieglāk, tādā veidā ietaupot enerģiju, kā arī tam vajadzētu svērt mazāk nekā full suspension velosipēdam, t.i. - ar hardtail braukt pilsētas - enduro apstākļos vajadzētu būt komfortablāk, nekā ar pilnas amortizācijas velosipēdu. Tomēr realitātē tā tas nav.
Pilsētu ielas nav ideāli gludas, tieši tāpēc aizmugurējās amortizācijas esamība pat ļoti atvieglo pārvietošanos pa asfaltu.
Sajūtas ir tādas, it kā velosipēds pārlido pāri visiem nelīdzenumiem un pretestību praktiski nevar sajust. Tas atvieglo kustību, kā rezultātā braucējs mazāk nogurst. Pilnīgi tas pats ir ar braukšanu pa trail. Kas ir trail? Atkārtojošies posmi ar slidenu grunti, akmeņiem, meža takām ar saknēm. Aizmugurējā piekare "ieēdas" šķēršļos un nostrādā uz nelīdzenumiem, kā rezultātā var turpināt mīt pedāļus pat pieklājīgas kratīšanās laikā.
Jāpiebilst, ka esmu braucis pa bedrainiem Latvijas ceļiem ar pilnas amortizācijas velosipēdu un hardtail, un, kaut arī pilnas amortizācijas velosipēds bija no lētā gala un 2000. gadiem, mana mugura, ar kuru tobrīd bija problēmas, pateica paldies.
Lētā gala pilnas amortizācijas velosipēds
Kā velosipēds uzvedās braucot augšupejošos posmos? Pārsteidzoši, bet situācija ir analoģiska jau aprakstītajai iepriekš, it īpaši, ja nevajag braukt augšā pa spoguļgludu asfaltu. Pilnas amortizācijas velosipēds lieliski tiek galā ar augšupejošu ceļu un šādus posmus nereti paveic pat labāk, nekā hardtail velosipēds.
Ko var piebilst par ekstremālu izmantošanu? Šeit arī viss ir vienkārši - ja velosipēda lietošana kaut nedaudz robežosies ar ekstremālu braukšanu, labāk izvēlēties pilnas amortizācijas velosipēdu. To var sajust jau pēc pirmā smagā nobrauciena - tur, kur zaudēsi kontroli ar hardtail velosipēdu, pilnas amortizācijas braucamais plūst un nejūt nevienu šķērsli.
Ja sašaurināsim tēmu līdz tikai ekstremālām disciplīnām, piemēram, downhill vai bikercross, tad jau sen ir zināms, ka pilnas amortizācijas velosipēds sportistam dod neizmērāmu priekšrocību.
Velosipēda amortizācijas veida ietekme uz braukšanu
Lai dziļi neieslīgtu teorijā, pateikšu tikai to, ka secinājumus veicu balstoties uz saviem velosipēdiem. Strīdēties par to, ka viens amortizācijas tips ir labāks par citu nav jēgas, jo vajag spriest pēc paredzētā velosipēda izmantošanas veida.
Manā gadījumā viss ir skaidrs - mēs runājam par īsiem braukšanas posmiem pa asfaltu, kā arī garākiem posmiem uz grantēta/smilšu ceļa, mežiem ar šaurām, sakņainām takām, kalniem un nobraucieniem, bez gariem lēcieniem. Manā gadījumā labākais variants ir pilnas amortizācijas velosipēds, piemēram, kāds no Norco Fluid modeļiem.
Ja salīdzināt iespaidus no braukšanas augšup, nobrauciena un nelieliem lēcieniem starp hardtail (Specialized HardRock) un pilnas amortizācijas Norco Fluid velosipēdu, tad pilnas amortizācijas velo braucot augšup uzvedas daudz labāk, pie tam, pateicoties pilnajai piekarei, daudzi grūti augšupceļi ar saknēm kļuva daudz vieglāk pārvarami, t.i. - velosipēda caurgājamība ir lielāka.
Nobraucienos abi velosipēdu tipi arī uzvedas atšķirīgi - hardtail visu laiku mēģina "izlekt" no vietas un to vajag visu laiku pieturēt, kamēr pilnas amortizācijas velosipēds brauc ļoti pārliecinoši. Visi ekstremālie elementi ar pilnas amortizācijas velosipēdu arī ir pārvarami daudz vieglāk, nekā ar hardtail tipa velo. Uz asfalta gan pedalēšana šķiet nedaudz nevienmērīgāka vai saraustītāka, ja neatslēgt aizmugurējo amortizatoru.
Kāpēc tad tiek uzskatīts, ka pilnas amortizācijas velosipēds daudzos gadījumos ir sliktāks nekā hardtail velosipēds priekš trail-pilsētas?
Man šķiet, ka iemesls ir daudzie mīti, par kuriem mēs tūlīt pastāstīsim.
Mīti par full suspension velosipēdu
Pilnas amortizācijas velosipēds ir smagāks nekā hardtail. Tas ir mīts - mūsdienīgs, atbilstoša līmeņa pilnas amortizācijas velo var būt pat vieglāks nekā hardtail velosipēds (bet noteikti krietni dārgāks). Iespējamās nedaudzo gramu izmaiņas krietni kompensē braukšanas mīkstums ar iespēju amortizēt nelīdzenumus augšupejošā ceļa posmā. Rezultātā mazāk nogursti un vari izbraukt grūtākus posmus.
Pilnas amortizācijas velosipēds biežāk lūzt. Šis arī ir mīts. Neko tamlīdzīgu neesmu novērojis, ja braucomo pareizi izmantot un sekot līdzi velosipēda stāvoklim. Nevar noliegt, ka pilnas amortizācijas velosipēdiem vēl aizvien nepatīk stipra noslodze uz sāniem, bet arī to var kontrolēt.
Pilnas amortizācijas velosipēds slikti brauc kalnos. Un atkal - lasiet augstāk. Ar pilnas amortizācijas velosipēdu braukt kalnos ir vieglāk.
Pilna amortizācija traucē griezt pedāļus. Tas noteikti nav tā. Es jutu šo efektu uz 2000. gada pilnas amortizācijas velosipēdiem. Tā tiešām bija problēma, kad aizmugurējā amortizācija vēl nebija tik mūsdienīga un to nevarēja pienācīgi regulēt.
Ar pilnas amortizācijas velo nevar ceļot un braukt garas distances - šī arī ir pilnīga dezinformācija. Ar savu pilnas amortizācijas velosipēdu esmu nobraucis daudz lielākas distances nekā ar hardtail Cube vai Specialized.
Secinājumi: Mūsdienīga amortizācijas sistēma nekādi neietekmē kustību, neietekmē svaru (ja mēs nerunājam par amortizāciju, kurai gājiens ir 200 un viena eļļas tvertne "sver 2kg"), kā arī pilnas amortizācijas esamība krietni atvieglo kustību grūti izbraucamos posmos. Pilnas amortizācijas velosipēdi braucienu padarīs ne tikai komfortablāku, bet arī garāku.
Ar ko ir labāks hardtail velosipēds?
gadījums - Stipri ierobežots budžets. Lēts pilnas amortizācijas velosipēds nekam neder. Tas būs smags, grūti manevrējams metāla gabals, kas bieži lūzīs. Piemēram, 2016. gadā pašu lētāko pilnas amortizācijas velosipēdu ar pieklājīgu aprīkojumu es atradu par 1000 eiro, kamēr ļoti labu hardtail velosipēdu ar adekvātu aprīkojumu var nopirkt par 500 eiro.
gadījums - Jūs braucat speciālas disciplīnas un plānojat veikt trikus - te vairāk vajag orientēties pēc sajūtām. Teorētiski pat te pilnas amortizācijas velosipēdam vajadzētu būt labākajai izvēlei.
gadījums - Jūs esat 100% tūrists un Jums ir nepieciešams klasiskais rāmja bagāžnieks vai arī ir nepieciešami pilnizmēra dubļusargi, kā arī pilsētas velosipēds galīgi neatbilst braukšanas stilam. Šādā gadījumā jāņem hardtail, jo uz pilnas amortizācijas velo šādu aprīkojumu neuzstādīsiet. Tāda pati situācija ir ar bērnu krēsliem.
Nobeigums
Ja budžets ļauj nopirkt kvalitatīvu pilnas amortizācijas velosipēdu un Jūs neesat tūrists, kuram nepieciešams rāmja bagāžnieks, tad labāk iegādāties pilnas amortizācijas velosipēdu. Visos pārējos gadījumos pērciet hardtail.
Pāris saites: